Szanowni Rodzice,
Zapraszamy do naszej grupy zerówkowej. Trwa rekrutacja na rok 2022/2023
Podchodzimy do każdego dziecka indywidualnie.
W Tuptusiu dbamy o wszechstronny rozwój dziecka. To, czego smyk się nauczy, zależy od jego możliwości. Dzieci w zerówce poznają litery i cyfry, co ma służyć przygotowaniu do nauki pisania i czytania – tę sztukę będą zgłębiać w pierwszej klasie. Dzieci uczą się wyodrębniać szczegóły na obrazku, różnicować dźwięki, posługiwać się symbolami, orientować w przestrzeni (także na kartce papieru), poprawnie trzymać ołówek. Towarzyszymy im w poznawaniu świata, wskazujemy możliwości, uważnie obserwujemy, by doskonale poznać ich mocne strony, zdiagnozować ewentualne niedoskonałości, a tym samym zwiększyć ich szansę na szkolny sukces.
Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo dzieci i troskliwa opieka. Wiemy doskonale, że stworzenie prawidłowej i mocnej więzi emocjonalnej jest punktem wyjścia do dalszych sukcesów, dlatego też dostrzegamy i chwalimy nawet drobne osiągnięcia. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą zaufać innym osobom, że będą zrozumiane, że składane obietnice zostaną wypełnione. W codziennej pracy uczymy je, że poradzą sobie nawet w trudnych sytuacjach.
Atuty naszej zerówki:
1) gruntowne przygotowanie do szkoły na bazie programu dopasowanego dla dzieci 6-letnich, który zawiera treści programowe zgodne z nową podstawą programową oraz pozwala realizować treści dodatkowe, wykraczające poza wymagane minimum (dzięki dłuższym godzinom pracy)
2) możliwość edukacji w grupie rówieśników
3) dostęp do całej oferty zajęć dodatkowych w ramach zajęć oferowanych przez przedszkole
4) opieka nad dzieckiem od 7 do 17:00
5) zapewnione całodzienne wyżywienie, zbilansowane posiłki przygotowywane na miejscu, menu przygotowywane przez dietetyka, uwzględniające też diety dzieci uczulonych
6) udział w imprezach i atrakcjach organizowanych przez przedszkole
7) bezpieczne środowisko w nowoczesnym budynku, bogatym w ciekawe pomoce dydaktyczne; wspaniała zabawa w salach, na obszernym placu zabaw i w ogrodzie
8) W czasie pandemii koronawirusa – przemyślane zabezpieczenia i procedury, które do tej pory działają z sukcesem nieprzerwanie od maja 2020.
W naszej zerówce dzieci przygotowują się do płynnego pisania i czytania. Co stanowi cel nauki pisania i czytania w zerówce?
– utrwalanie obrazu liter małych i wielkich oraz cyfr;
– zwrócenie uwagi na istnienie interpunkcji – szczególnie znaków zapytania, kropek, które dziecko często widuje w opowiadaniach;
– rozwijanie umiejętności czytania w oparciu o litery, sylaby i proste wyrazy;
– doskonalenie analizy i syntezy głoskowej (np. d-o-m-e-k -> domek i odwrotnie)
– łączenie obrazków z podpisem;
– czytanie prostych zdań.
Co jest w zasięgu sześciolatka?
– czytanie szeregów sylab, po zapoznaniu liter, tj. la-lo-le-lu-ly;
– odczytywanie rebusów (obrazek lasu + ka -> laska);
– rozróżnianie “trudnych liter” takich jak p, b, g, d, M, W;
– pisanie prostych wyrazów;
– zapis liter w liniaturze po zaprezentowaniu wzoru (już niekoniecznie po śladzie);
– czytanie prostych zdań typu “To jest lala.
– znajomość wszystkich liter i cyfr oraz ich pisanych odpowiedników (bez umiejętności spontanicznego ich kreślenia bez wzoru).
– analiza i synteza głoskowa około 6-8 głosek.
Kolejność wprowadzania liter
To ciekawa kwestia. Różne wydawnictwa proponują różniącą się kolejność. Generalnie, praktyka pokazuje, że sukces tkwi w nauce czytania z sensem. To znaczy, warto, tak szybko jak to się da, nadawać czytanym literom znaczenie. Dlatego, warto rozpocząć naukę od prostej samogłoski, np. A a, a następnie przejść do np. L l. dzięki czemu dziecko bardzo szybko będzie mogło odczytać słowo lala czy lu lu lu.
JAK PRACUJEMY?
Przykładowy rozkład aktywności w zerówce na tydzień:
– otwarcie tygodnia: literatura, emocje, umiejętności emocjonalno-społeczne, przyroda, aktywność
artystyczna, zajęcia ruchowo-rytmiczne
– poznanie litery, próby pisania, aktywność artystyczna, aktywne słuchanie, edukacja czytelnicza,
alfabetyzacja, zajęcia ruchowo-rytmiczne
– próby czytania i rozwój percepcji odpowiedzialnych za uczenie się, aktywność artystyczna, zajęcia ruchowo-rytmiczne cyfra, liczenie, myślenie matematyczne i techniczne, zajęcia ruchowe
– podsumowanie i utrwalenie umiejętności z tygodnia, aktywność artystyczna, zajęcia ruchowo-rytmiczne.
METODY JAKIMI PRACUJEMY
Metody czynne oparte na aktywności dziecka to m.in.:
• Metoda ćwiczeń. Dzieci są pobudzane do naśladownictwa i utrwalania pewnych
czynności. Ćwiczenia te wzbogacają ich sprawność ruchową, ale nie tylko. Metoda
ćwiczeń wzbogaca wiedzę i umiejętności praktyczne. Głównym celem tej metody jest
kształtowanie pożądanych postaw u dzieci.
• Metoda zadań stawianych dziecku. Metoda oparta na samodzielnej działalności
dziecka, indywidualnym rozwiązywaniu problemów i wysnuwaniu wniosków. Pedagog stawia przed wychowankiem zadanie, które on rozwiązuje samodzielnie. Może to być na przykład tworzenie prac plastycznych, obserwacja przyrody albo rebusy, łamigłówki.
• Metoda kierowania własną działalnością dziecka. W tej metodzie nauczyciel jest zobowiązany do inspirowania dziecka oraz zachęcania go do samodzielnej działalności, samorozwoju.
• Metoda samodzielnych doświadczeń.
METODY SŁOWNE
• Metoda żywego słowa. Metoda przygotowująca dzieci do pisania, czytania, a także
liczenia, oparta na pracy słowem. Pobudza wyobraźnię i procesy poznawcze. Uczy
dzieci wrażliwości na piękno, pobudzając w nich pozytywne uczucia płynące z obcowania z literaturą piękną. Dzieci dzięki tej metodzie poznają wartość słowa pisanego.
Dlatego bardzo ważny jest odpowiedni dobór literatury – prezentowanie dzieciom
wartościowych tekstów ze względu na treść i piękno języka.
• Instrukcje i objaśnienia, pokazy. Głównie dotyczą instruowania podczas przygotowania się do wykonania zadania powierzonego dzieciom – wyzwalają w dziecku
ukierunkowaną obserwację i możliwość naśladowania. Towarzyszą poznawaniu nawyków higienicznych, rozwojowi fizycznemu i nabywaniu nowych umiejętności.
• Sposoby społecznego porozumienia. Metoda może przejawiać się w postaci dezaprobaty lub aprobaty, a także upomnień, wymagań, przekonywań, zakazów oraz
nakazów.
• Opowiadania, rozmowy, zagadki. Metody te silnie aktywizują pozytywne emocje u dzieci. Pomagają im rozwijać spostrzegawczość, logiczne myślenie, a także odwoływać się do posiadanej wiedzy. Rozwijają procesy poznawcze, zasób informacji i wiedzy oraz pomagają dzieciom wzbogacać się intelektualnie.
Metody percepcyjne, czyli opierające się na obserwacjach, związane bezpośrednio
z osobą nauczyciela. Są to:
• Metoda przykładu. Metoda ta odwołuje się do przykładu osób dorosłych, czyli wzorców. Opiekunowie dzieci powinni swoją postawą, zachowaniem, a także ubiorem dawać przykład.
• Metoda pokazu i obserwacji. Nauczyciel, stosując tę metodę, ma za zadanie skupić
uwagę podopiecznego na obserwowanej czynności, rzeczy lub istocie, np. obserwacja
psa czy pokaz sznurowania obuwia.
• Metoda uprzystępniania sztuki. Metoda opiera się na odbiorze dzieł sztuki, takich
jak: obrazy, muzyka, literatura czy sztuka teatralna. Nauczyciel korzystający z tej
metody powinien możliwie jak najpełniej przybliżyć przedszkolakom dzieła sztuki,
pomóc im je zrozumieć i w odpowiedni sposób przeżyć.
INNE STOSOWANE METODY:
– Metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana.
-Metoda Weroniki Sherborne.
-Metoda Kniessów
-Odimienna metoda nauki czytania według Ireny Majchrzak.
-Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
-Sztuka składania papieru – origami
-Pedagogika zabawy.
-Drama
-Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss
-Metoda Carla Orffa
-Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze.
-Gry planszowe
-Symulacje
-Metoda projektów
– Metoda pojęciowa
-Burza mózgów
-Metoda symultaniczno-sekwencyjna według prof. Jagody Cieszyńskiej
Praca w zerówce jest podzielona poprzez zagadnienia tematyczne (kręgi). Została ona zorganizowana na pięć dni w tygodniu. W roku zaplanowano 39 tygodni pracy. Pierwszy dzień każdego tygodnia poświęcamy na zaangażowanie emocjonalne dzieci w treści i tematykę, którymi będą się zajmować w danym tygodniu. Zazwyczaj czas ten poświęcamy na tematykę z zakresu treści społeczno-przyrodniczych, emocji oraz umiejętności społecznych. Dzieci są wdrażane w dziecięce filozofowanie, wchodzą w role, odkrywają świat relacji, emocji, są twórcze – wymyślają własne opowiadania. Drugi oraz trzeci dzień tygodnia to głównie zabawy z literą, czytaniem, kreśleniem znaków, w tym również próby kreślenia liter oraz treningi pamięci, myślenia logicznego, krytycznego, analogicznego. Czwarty dzień to połączenie treści o charakterze matematycznym z zagadnieniami z obszaru zajęć technicznych, konstrukcyjnych i ewentualnie multimedialnych. W tym dniu staramy się kłaść nacisk na przygotowanie do nauki matematyki, która jest wykorzystywana jako język techniki lub przekazu danych z prowadzonych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów. Piąty dzień tygodnia to podsumowanie tego, co było w ciągu minionych czterech dni lub we wcześniejszych tygodniach – łączenie wiadomości i umiejętności oraz ukazanie dzieciom sensu uczenia się na wyższym poziomie aktywności. Dzieci podsumowują cały tydzień, opowiadają o tym, jak się czuły w przedszkolu, co im się najbardziej podobało, a co wzbudziło w nich przykre emocje, a także wskazują pozytywy w tym, co robiły i jak się zachowywali inni.
Z poważaniem
Dyrekcja