Przedszkole i żłobek tuptuś

Ogłoszenia

Dziękujemy wszystkim Rodzicom, którzy wsparli tegoroczną zbiórkę dla Centrum Zdrowia. Nasi pracownicy przekazali dary, które powędrowały do najmłodszych pacjentów

Podsumowanie września

Szanowni Rodzice,

 Upłynęły kolejne tygodnie naszej współpracy.

 Dzieci coraz lepiej czują się u nas, co widać m.in. poprzez ich zaangażowanie w życie przedszkolne, które obfituje w wydarzenia. Wszystkie dzieci dzielnie przeszły okres adaptacji, robiąc postępy niemal każdego dnia.  Przedszkole przywitało dzieci na początku września występem Pana Sprężynki. Występ muzyczny w połączeniu z kolorową scenografią i zabawami na świeżym powietrzu zaciekawił wszystkie maluchy. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszył się teatrzyk, którego bohaterem była Zuzia – przemiła dziewczynka, której przygody dzieci śledziły z zapartym tchem.

We wrześniu odbywały się u nas zajęcia pokazowe z tańca, czy karate, podczas których dzieci mogły nieco zorientować się w kwestii wyboru dodatkowych zajęć. Była to świetna zabawa, podczas której dzieci zapominały o tęsknocie za Rodzicami.

W Naszym przedszkolu obchodziliśmy także dzień Przedszkolaka, który obfitował w najrozmaitsze konkursy, zabawy. Na pamiątkę dzieci otrzymały kolorowe medale – odznaki dzielnego przedszkolaka. To był udany dzień.

W ramach cyklu „Poznajemy zawody” dzieci odwiedziły salon fryzjerski. Poznały narzędzia fryzjerskie a także specyfikę pracy tego zawodu. Sama wyprawa była też świetną okazją do utrwalenia norm i zasad bezpiecznego poruszania się po mieście. Wszystkie przedszkolaki zapamiętały, że przez jezdnię przechodzimy tylko na pasach i wtedy, kiedy pozwala nam na to zielone światło.

Nasze Tuptusie brały też udział w zajęciach sensoplastycznych, które były nie lada atrakcją – wszak bez ograniczeń można było mieszać ze sobą różne substancje. Obchodziliśmy tez Dzień głośnego czytania.

We wrześniu odbyła się wycieczka do znanej nam już „Stajni na Kępie”. Pogoda tego dnia była sprzyjająca, dzięki czemu dzieciaki mogły skorzystać z gry terenowej a także uroków sielsko położonych pastwisk. Była też część edukacyjna traktująca o życiu i zwyczajach koni. Uczczono także dzień ziemniaka pysznymi przekąskami czyli frytkami oraz pieczonymi ziemniakami. Przy ognisku nie mogło zabraknąć kiełbasek, które dzieci zjadły ze smakiem. Przez cała wycieczkę przedszkolaki ćwiczyły chodzenie w parach a także bezpieczne poruszanie się po wyznaczonym terenie.

Mając na uwadze trwający stan zagrożenia epidemicznego, placówka stale działa zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego, prowadzona jest na bieżąco dezynfekcja pomieszczeń, powierzchni, zabawek, kuchni oraz jadalni. Każdego dnia w ściśle określonych porach lampy bakteriobójcze filtrują i oczyszczają powietrze. Dziękujemy Państwu za swój wkład w bezpieczeństwo dzieci oraz załogi Tuptusia, który przejawia się poprzez czujność, oraz stosowanie się do zasad. Dziękujemy za dotychczasowe zaangażowanie, a także zaufanie jakim nas Państwo obdarzają! Przed nami jeszcze mnóstwo wyzwań, i moc atrakcji, o których będziemy na bieżąco informować.

Witamy dzieci w przedszkolu i żłobku Tuptuś!

W tym roku przywita nas swoimi tańcami, zabawami i animacjami Pan Sprężynka!
Gwarantujemy pełnie uśmiechów na twarzy każdego dziecka 🙂
Zapraszamy serdecznie wszystkich rodziców i dzieci do wspólnego rozpoczęcia roku.

Szanowni Rodzice,

Zapraszamy do naszej grupy zerówkowej. Trwa rekrutacja na rok 2022/2023

Podchodzimy do każdego dziecka indywidualnie.

W Tuptusiu dbamy o wszechstronny rozwój dziecka. To, czego smyk się nauczy, zależy od jego możliwości. Dzieci w zerówce poznają litery i cyfry, co ma służyć przygotowaniu do nauki pisania i czytania – tę sztukę będą zgłębiać w pierwszej klasie. Dzieci uczą się wyodrębniać szczegóły na obrazku, różnicować dźwięki, posługiwać się symbolami, orientować w przestrzeni (także na kartce papieru), poprawnie trzymać ołówek. Towarzyszymy im w poznawaniu świata, wskazujemy możliwości, uważnie obserwujemy, by doskonale poznać ich mocne strony, zdiagnozować ewentualne niedoskonałości, a tym samym zwiększyć ich szansę na szkolny sukces.

Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo dzieci i troskliwa opieka. Wiemy doskonale, że stworzenie prawidłowej i mocnej więzi emocjonalnej jest punktem wyjścia do dalszych sukcesów, dlatego też dostrzegamy i chwalimy nawet drobne osiągnięcia. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą zaufać innym osobom, że będą zrozumiane, że składane obietnice zostaną wypełnione. W codziennej pracy uczymy je, że poradzą sobie nawet w trudnych sytuacjach.

Atuty naszej zerówki:

1) gruntowne przygotowanie do szkoły na bazie programu dopasowanego dla dzieci 6-letnich, który zawiera treści programowe zgodne z nową podstawą programową oraz pozwala realizować treści dodatkowe, wykraczające poza wymagane minimum (dzięki dłuższym godzinom pracy)

2) możliwość edukacji w grupie rówieśników

3) dostęp do całej oferty zajęć dodatkowych w ramach zajęć oferowanych przez przedszkole

4) opieka nad dzieckiem od 7 do 17:00

5) zapewnione całodzienne wyżywienie, zbilansowane posiłki przygotowywane na miejscu, menu przygotowywane przez dietetyka, uwzględniające też diety dzieci uczulonych

6) udział w imprezach i atrakcjach organizowanych przez przedszkole

7) bezpieczne środowisko w nowoczesnym budynku, bogatym w ciekawe pomoce dydaktyczne; wspaniała zabawa w salach, na obszernym placu zabaw i w ogrodzie

8) W czasie pandemii koronawirusa – przemyślane zabezpieczenia i procedury, które do tej pory działają z sukcesem nieprzerwanie od maja 2020.

W naszej zerówce dzieci przygotowują się do płynnego pisania i czytania. Co stanowi cel nauki pisania i czytania w zerówce?

– utrwalanie obrazu liter małych i wielkich oraz cyfr;

– zwrócenie uwagi na istnienie interpunkcji – szczególnie znaków zapytania, kropek, które dziecko często widuje w opowiadaniach;

– rozwijanie umiejętności czytania w oparciu o litery, sylaby i proste wyrazy;

– doskonalenie analizy i syntezy głoskowej (np. d-o-m-e-k -> domek i odwrotnie)

– łączenie obrazków z podpisem;

– czytanie prostych zdań.

Co jest w zasięgu sześciolatka?

      –   czytanie szeregów sylab, po zapoznaniu liter, tj. la-lo-le-lu-ly;

       – odczytywanie rebusów (obrazek lasu + ka -> laska);

      – rozróżnianie “trudnych liter” takich jak p, b, g, d, M, W;

      – pisanie prostych wyrazów;

      – zapis liter w liniaturze po zaprezentowaniu wzoru (już niekoniecznie po śladzie);

     – czytanie prostych zdań typu “To jest lala.

– znajomość wszystkich liter i cyfr oraz ich pisanych odpowiedników (bez umiejętności spontanicznego ich kreślenia bez wzoru).

– analiza i synteza głoskowa około 6-8 głosek.

Kolejność wprowadzania liter

To ciekawa kwestia. Różne wydawnictwa proponują różniącą się kolejność. Generalnie,  praktyka pokazuje, że sukces tkwi w nauce czytania z sensem. To znaczy, warto, tak szybko jak to się da, nadawać czytanym literom znaczenie. Dlatego, warto rozpocząć naukę od prostej samogłoski, np. A a, a następnie przejść do np. L l. dzięki czemu dziecko bardzo szybko będzie mogło odczytać słowo lala czy lu lu lu.

JAK PRACUJEMY?

    Przykładowy rozkład aktywności w zerówce na tydzień:

– otwarcie tygodnia: literatura, emocje, umiejętności emocjonalno-społeczne, przyroda, aktywność

artystyczna, zajęcia ruchowo-rytmiczne

  – poznanie litery, próby pisania, aktywność artystyczna, aktywne słuchanie, edukacja czytelnicza,

alfabetyzacja, zajęcia ruchowo-rytmiczne

–  próby czytania i rozwój percepcji odpowiedzialnych za uczenie się, aktywność artystyczna, zajęcia ruchowo-rytmiczne cyfra, liczenie, myślenie matematyczne i techniczne, zajęcia ruchowe

– podsumowanie i utrwalenie umiejętności z tygodnia, aktywność artystyczna, zajęcia ruchowo-rytmiczne.

METODY JAKIMI PRACUJEMY

Metody czynne oparte na aktywności dziecka to m.in.:

• Metoda ćwiczeń. Dzieci są pobudzane do naśladownictwa i  utrwalania pewnych

czynności. Ćwiczenia te wzbogacają ich sprawność ruchową, ale nie tylko. Metoda

ćwiczeń wzbogaca wiedzę i umiejętności praktyczne. Głównym celem tej metody jest

kształtowanie pożądanych postaw u dzieci.

• Metoda zadań stawianych dziecku.  Metoda oparta na samodzielnej działalności

dziecka, indywidualnym rozwiązywaniu problemów i wysnuwaniu wniosków. Pedagog stawia przed wychowankiem zadanie, które on rozwiązuje samodzielnie. Może to być na przykład tworzenie prac plastycznych, obserwacja przyrody albo rebusy, łamigłówki.

• Metoda kierowania własną działalnością dziecka. W  tej metodzie nauczyciel jest zobowiązany do inspirowania dziecka oraz zachęcania go do samodzielnej działalności, samorozwoju.

• Metoda samodzielnych doświadczeń.

METODY SŁOWNE         

• Metoda żywego słowa. Metoda przygotowująca dzieci do pisania, czytania, a także

liczenia, oparta na pracy słowem. Pobudza wyobraźnię i procesy poznawcze. Uczy

dzieci wrażliwości na piękno, pobudzając w nich pozytywne uczucia płynące z obcowania z literaturą piękną. Dzieci dzięki tej metodzie poznają wartość słowa pisanego.

Dlatego bardzo ważny jest odpowiedni dobór literatury – prezentowanie dzieciom

wartościowych tekstów ze względu na treść i piękno języka.

• Instrukcje i  objaśnienia, pokazy. Głównie dotyczą instruowania podczas przygotowania się do wykonania zadania powierzonego dzieciom – wyzwalają w dziecku

ukierunkowaną obserwację i możliwość naśladowania. Towarzyszą poznawaniu nawyków higienicznych, rozwojowi fizycznemu i nabywaniu nowych umiejętności.

•  Sposoby społecznego porozumienia. Metoda może przejawiać się w  postaci dezaprobaty lub  aprobaty, a  także upomnień, wymagań, przekonywań, zakazów oraz

nakazów.

•   Opowiadania, rozmowy, zagadki. Metody te silnie aktywizują pozytywne emocje u dzieci. Pomagają im rozwijać spostrzegawczość, logiczne myślenie, a także odwoływać się do posiadanej wiedzy. Rozwijają procesy poznawcze, zasób informacji i wiedzy oraz pomagają dzieciom wzbogacać się intelektualnie.

Metody percepcyjne, czyli  opierające się na obserwacjach, związane bezpośrednio

z osobą nauczyciela. Są to:

•  Metoda przykładu. Metoda ta odwołuje się do przykładu osób dorosłych, czyli wzorców. Opiekunowie dzieci powinni swoją postawą, zachowaniem, a także ubiorem dawać przykład.

• Metoda pokazu i obserwacji. Nauczyciel, stosując tę metodę, ma za zadanie skupić

uwagę podopiecznego na obserwowanej czynności, rzeczy lub istocie, np. obserwacja

psa czy pokaz sznurowania obuwia.

•  Metoda uprzystępniania sztuki. Metoda opiera się na odbiorze dzieł sztuki, takich

jak: obrazy, muzyka, literatura czy sztuka teatralna. Nauczyciel korzystający z  tej

metody powinien możliwie jak najpełniej przybliżyć przedszkolakom dzieła sztuki,

pomóc im je zrozumieć i w odpowiedni sposób przeżyć.

  INNE STOSOWANE METODY:

– Metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana.

-Metoda Weroniki Sherborne.

-Metoda Kniessów

-Odimienna metoda nauki czytania według Ireny Majchrzak.

-Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz

-Sztuka składania papieru – origami

-Pedagogika zabawy.

-Drama

-Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss

-Metoda Carla Orffa

-Zabawy badawcze, doświadczenia, obserwacje przyrodnicze.

-Gry planszowe

-Symulacje

-Metoda projektów

– Metoda pojęciowa

-Burza mózgów

-Metoda symultaniczno-sekwencyjna według prof. Jagody Cieszyńskiej

Praca w zerówce jest podzielona poprzez zagadnienia tematyczne (kręgi). Została ona zorganizowana na pięć dni w tygodniu. W roku zaplanowano 39 tygodni pracy. Pierwszy dzień każdego tygodnia poświęcamy na zaangażowanie emocjonalne dzieci w treści i tematykę, którymi będą się zajmować w danym tygodniu. Zazwyczaj czas ten poświęcamy na tematykę z zakresu treści społeczno-przyrodniczych, emocji oraz umiejętności społecznych. Dzieci są wdrażane w dziecięce filozofowanie, wchodzą w role, odkrywają świat relacji, emocji, są twórcze – wymyślają własne opowiadania. Drugi oraz trzeci dzień tygodnia to głównie zabawy z  literą, czytaniem, kreśleniem znaków, w tym również próby kreślenia liter oraz treningi pamięci, myślenia logicznego, krytycznego, analogicznego. Czwarty dzień to połączenie treści o  charakterze matematycznym z  zagadnieniami z obszaru zajęć technicznych, konstrukcyjnych i ewentualnie multimedialnych. W tym dniu staramy się kłaść nacisk na przygotowanie do nauki matematyki, która jest wykorzystywana jako język techniki lub przekazu danych z  prowadzonych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów. Piąty dzień tygodnia to podsumowanie tego, co było w ciągu minionych czterech dni lub we wcześniejszych tygodniach – łączenie wiadomości i umiejętności oraz ukazanie dzieciom sensu uczenia się na wyższym poziomie aktywności. Dzieci podsumowują cały tydzień, opowiadają o tym, jak się czuły w przedszkolu, co im się najbardziej podobało, a co wzbudziło w nich przykre emocje, a także wskazują pozytywy w tym, co robiły i jak się zachowywali inni.

Z poważaniem

Dyrekcja

ZADBAJ O MALUSZKA JUŻ DZIŚ

ADRES

Dworska 5, 05-840 Brwinów

Telefon

+48 601 989 473

Email

biuro@tuptus.net.pl